Veľkoúpravcovia.
V 90-tych rokoch dvadsiateho storočia bolo na slovensku niekoľko pokusov vyrábať motocykle.Lenže to nebola celkom,,výroba"ako skôr montáž z dielov dodávaných zčasti fabrikou ČZ a z časti dielov od iných výrobcov a až nakoniec na doplnenie / dokompletovanie nejaká vlastná výroba dielov.Alebo motorov a dielov Babeta z Kolárova a stavba strojov z nich.Ale poporiadku.
1.) Roland ČZ 180
V Senci neďaleko od Bratislavy skupinu ľudí okolo ing.Roberta Šmogroviča napadlo vyrábať motocykle.No vyrábať?V podstate od roku 1992 do roku 1996 nakupovali kompletné podvozky aj s namontovanými motormi z fabriky ČZ a doma ich obliekli do laminátu a plastov vlastnej výroby.Išlo o pomerne slušný podvozok,osadený 18" kolesom vzadu a 21"vpredu,peknou duralovou kyvnou vidlicou a vcelku kvalitnou prednou vidlicou ČZ už s kotúčovou brzdou.Bohužiaľ do toho bol osadený beznždejne zastaraný motor ČZ 175 vyrábaný bezo zmeny niekedy od roku 1970.Ale ako sa dočítate ďaľej bol to tak trošku i zámer vyrábať pekné endurko s jednoduchým odolným motorom aj ked mizerného výkonu na rôzne rozvojové trhy.Zo začiatku ti šlo,od roku 1992 do 1994 skompletovali a vyexpedovali cca 2200 kusov.
Čo sa týka dizajnu,o ten sa postaral vtedy mladý dizajnér Roland Koláth,takže odtiaľ aj názov Roland.Čo sa týkalo dizajnu,z ľavej strany to bolo celkom vydarené.Ale z pravej strany des.,,Zakapotovať"ten obrovský orginál cigarový výfuk vyvedený šikmo hore nemohlo dopadnúť pekne.Škoda že sa s tým nepopasovali poriadne a nevyvinuli normálny moderný dvojdielny výfuk.Ale možno nemohli kôli homologácii,kto vie?Viem že fungovali asi do roku 1996,ale kedže to vtedy už s fabrikou ČZ išlo prudko z kopca zakrátko bol koniec výroby.
Ešte pravdepodobne vyrobili niekoľko prototypov s nejakým 4 takt motorom (údajne čínska kópia 4t Suzuki 125) pod názvom Roland 125 KR.Takže teraz zopár článkov ako o tom písala dobová tlač a nejaké fotografie Rolandov.






Tohto som kúpil.Mechanicky super,plasty treba pozháňať nove a celkovo podopľňať.

Najviac im svedčí červená farba,tie polepy čo tam dával výrobca nikdy neboli nič moc.Najkrajší Roland z netu,dúfam že majiťel prepáči,


Detaily Rolanda na predaj urobené na burze v B.Bystrici:







2. Penta , Torete 125.
Približne v rovnakom období začiatkom 90-tych rokov,presnejšie v 1992 roku začali v tlači presakovať prvé správy o ,,motocykloch s Kysúc".Išlo o projekt ing.Ľubomíra Janošku a ľudí okolo neho.Jednalo sa o motocykel s označením Penta 125 Torete.Títo páni išli hodne ďaľej ako v Senci.Odoberali síce zo Strakoníc tiež hotové motory ČZ 125,ale tentokrát to najlepšie čo vtedy v sérii ponúkali,a síce motor z motokrosového špeciálu ČZ 125/519.Akurát im ho dodávali v upravenej verzii s menším výkonom a teda väčšou životnosťou.Nakupovali ešte iné špeciálne diely ako prednú vidlicu typu upside-down atd.ale rám a množstvo iného si vyrábali vo vlastnej réžii.Takto vznikla vcelku vydarená a výkonná aj moderná motorka.Lenže údajne spolupráca s padajúcou fabrikou ČZ-Cagiva nejak dlhodobo nefungovala tak ako by mala.To vyústilo do experimentov s osadením ázijského motora.Prečo to nevyšlo neviem,ale ing.Janoška sa na Veteránfóre vyjadril že v roku 2015 spustí svoje vlastné stránky- www.pentamoto.sk-kde napíše ako to všetko vlastne bolo.No zatiaľ nefungujú,tak si počkáme na informácie z prvej ruky.


