OdporúčameZaložiť web alebo e-shop
 

F I T O    M O T O    SERVICE

Alternatívna scéna-stavby a úpravy moto.

 Alternatívna scéna-stavby a úpravy moto.

     Dlho som nevedel nájsť názov pre túto zamýšľanú rubriku.Úpravy motocyklov a ich stavanie bolo vždy mojou srdcovou záležitoaťou.A do roku 1989 aj nutnosťou.Sériová produkcia bola otrasná a otrasne uniformná.Jawy i ČZ-ty beznádejne rýchlo zastarávali a my sme chceli viac.Videli sme cudzincov,katalógy a tie západné stroje boli o generáciu vpredu.Komunisti do komunizmu nechceli ísť na motocykloch a podľa toho to tu aj vypadalo (teraz myslím motorkársku scénu).Pritom ako nás tu stále kŕmili zahnívajúcim západom pre týchto krásne motorky na export veselo vyrábali.Taký ČZ 175 Trail by bol býval pre mladých úplne perfektný,tak aby občánkovia neotravovali súdruženkov že prečo sa nedá kúpiť bol na čiernej listine,aby sa o ňon veľmi nevedelo nesmel sa objaviť v žiadnom motoristickom časopise.Tak sme,,upravovali".Už nalakovať motorku hodne pomohlo.Tiež sa hodne chrómovalo.Z praktického hľadiska sa pridávali rôzne nosiče.A ešte som zabudol prídavné svetlá,hmlovky.A tým som vyčerpal asi tak všetko čo sa mohlo.Idiotský predpis o zadnej zásteke bol nesplniťeľný pokiaľ ste sa nezmierili s tým že to vyzeralo otrasne.Vymeniť raidy-nemožné.K tomu ten Top idiotský predpis o maximálnej rýchlosti pre motocykle 80 km/hod pričom ale autá mali povolenú 90 km/h!Samozrejme sme to všetko ignorovali,vyhýbali sa orgánom ako sa dalo a ked sa nezadarilo platili pokuty.Čo malo za následok že sme si upravovali sériovky na endurá sa tak nejak presunuli (väčšina z nás) na poľné cesty a do terénu,tam sa problémy s policajtami redukovali len na občasné spravidla víťazné potýčky s vtedajšou piatou bé.Niektorí vytrvalci a vyznavači jazdenia po cestách vytrvali a napriek všetkému postavili krásne stroje.Ako ich potom prevádzkovali netuším,zrejme do prvého zastavenia orgánmi.Postupne tu pospomínam aké stroje a ako sme prerábali,skúsim dať naskenovať staré negatívy či z toho pôjde vyťahať nejaké zábery.

     Toľko k minulosti.Odkedy som spustil tieto stránky skontaktovali sa so mnou mnohí ľudia naladený tak povediac na rovnakú vlnu a s podobne prežitou mladosťou.A mnohí z nich si prestavajú pre radosť krásne stroje,či už z Jawy 90,pre rôzne preteky pionierov,repliky závodných jawičiek čI staršie japonce.Postupne ich tu budem uverejňovať,aby každý staviťeľ moto na slovensku mal možnosť sa pokochať,tiež inšpirovať a vedel že nie je sám či v prípade záujmu mal kde prezentovať svoj stroj.Taktiež ,,fabrické"úpravy bežných sérioviek.A jednu podsekciu venujem staviťeľom motoriek ktorí boli spomenutý v motoristických časopisoch do 89-ho roku,väčšinou s úprimnou snahou pomôcť alebo malovýrobcov moto na slovensku, ak ich mám v archíve.

 

Na úvoj niečo kratšie.Jaroslav Gurín.

Pán Jaroslev Gurín,Púchov.Nemal som zatiaľ tú česť spoznať ho osobne ale jeho stavba trialového motocykla z jawy 90 je krásna ukážka toho ako to vyzerá ked to niekto,,umí".