Ako dosiahnuť aby Jawa brzdila?
Často sa v praxi stretávam s problémom že veterány Jawa-ČZ nebrzdia.Teda brzdia ale slabo.Napriek tomu že dotyčný majiteľ alebo jeho renovátor dali "všetko nové" a aj tak je výsledok neprimeraný snahe.Takže ako to riešim ja?
Na úvod prekvapenie.Brzdy motocyklov JawaČZ brzdiť vedia,alebo kedysi "za mlada" určite vedeli,len dnešní majstri už zabudli ako na to.Zlá správa je že spraviť brzdy poriadne sa nedá ak už je renovácia kolesa hotová-čiže v dnešnej praxi vymenené ložiská,nové špice,ráfik,vypletené.Treba začať ešte predtým,teda hneď po vypletení starého výpletu a vylisovaní ložísk kolesa.Po umytí a vyčistení,vyleštení-je na každom akú techniku si zvolí-treba stred upnúť do sústruhu,vycentrovať a presústružiť liatinovú časť bubna.Ono sa to zdá jednoduché ale celkom to tak nie je.Musíte mať malú univerzálku lebo jediná presná plocha za ktorú stred kola môžete uchytiť je ložisková diera.Z druhej strany musíte mať špeciálny podperný hrot s priemerom aspoň 5 cm.Pozor,liatinu stáčať na malých otáčkach.Najneskôr tu pochopíte prečo to doteraz nebrzdilo-tie liatinové vložky sú lisované oproti osadeniu ložísk +- milimeter!Ak to zvládnete máte tak tretinu práce na brzdách hotovú.
Potom osadíte nové ložiská.Dnes to máme jednoduché-použijeme obojstranne zakryté ložiská triedy A s náplňou tuku.Ak je niekde ložisko voľné vyrieši to kvalitný tekutý upevňovač ložísk.Môžete použiť RS,to znamená plastové krytky ale ja nemám plasty na veteránoch rád tak dávam ZZ čo sú kovové krytky tých ložísk zboku.A plech je plech.
Ďalšia operácia sú brzdové pakne.Zabudnite na turecké repliky za pár euro.Nepomôže ani poctivé nanitovanie pôvodných pakní,lebo sme stáčali bubon a jeho priemer sa tým zväčšil.Ak chcete funkčné brzdy musíte si dať pakne nalepiť do firmy čo sa tým zaoberá ale pozor! Trvajte na nalepení pakne hrúbky 5 milimetrov,inak vám automaticky nalepia starú mieru 4 milimetre!Až budú nalepené osadíte ich do brzdového veka a zaistite.Už ich nesmiete viac zamienať.Potom zasa veko s pakňami do sústruhu,veľkou šublérou zmerať stočený bubon a stočiť pakne na priemer aký sme namerali na stočenom bubni.Samozrejme do mínusu,ale nie veľa,len 2-3 desatiny mm.Hotovo je vtedy keď po vložení do bubna a vložení osky pri točení nikde nič nešúcha a páčka brzdy potrebuje na zablokovanie len minimálny chod.
Nasleduje už len jednoduchá skúška správnosti.Zoberte nejakú farebnú kriedu počmárajte ňou mierne tú stočenú plochu bubna.Vložte bubon s pakami.potočte a brzdite.Len tak,rukami.Ak sa krieda rovnomerne naniesla po celej ploche pakní máte brzdy čo budú skutočne brzdiť.
V prípade že by ste chceli dobrzdovať predným kolom tak aby zadné išlo do vzduchu musíte potom ešte experimentovať z materiálom obložení a jeho rozdielnou dĺžkou na pakni,či dvojklúčovými brzdami z novších modelov ak to ide.Ale to už je na iný článok.
Foto: