F I T O    M O T O    SERVICE

 

  

Čo som zistil o Libeňákoch...

      Koncom 50-tych rokov súťažné motocykle Jawa boli na takej úrovni, že jazdci na nich vyhrávali množstvo súťaží (napr.na šesťdnovej súťaži v Garmisch-Partenkirchene z 20 strojov Jawa a CZ 20 zlatých medailí, Cížek majsrtom Európy 1958, atd.). To malo za následok mimo iné aj to, že o súťažné a motokrosové stroje Jawa začal byť vľký záujem. Lenže tieto sa vyrábali len v minimálnych, dá sa povedať kusových sériách pre reprezentantov, po ktorých zasa zostupovali do organizácií Zväzarmu. To už asi aj komunistov trklo že toto by sa dalo a malo využiť a tak vznikla v Prahe-Libni pobočka Jawy, vyrábajúca ,,speciální stroje". Prvú zmienku o tom som našiel v časopise Svet motoru zo dňa 14.2.1959. Pobočka začala výrobu 28.1.1959.

 

 

        Tento motocykel ma fascinuje.Hlavne v obsahu 250 ccm.Vyrábal sa totiž aj dvojválec obsah 350.Najprv som chcel stavať jeho repliku,lebo ceny orginálov sa šplhajú do riadnych výšok.Potom som si ale uvedomil dve veci:Za prvé ak by sa aj replika podarila,stále by to bola len replika,čo mi ale ani neviem vysvetliť prečo pri tomto konkrétnom stroji vadí.Za druhé by som si takúto výstavnú motorku nemohol užiť v teréne-neriskoval by som pád a prípadné poškodenia.Takže si počkám až situácia alebo šťastie dohodí nejaký aspom vrak, ale orginál.

        Kedže som ale už zašiel dosť ďaleko s nákupom komponentov,a ako som sa postupne dovzdelával tak už viem že väčšinou zo švédákov,prehodnotil som za jazdy plán a rozhodol sa postaviť repliku motokrosovej Jawy 250.Napriek tomu že sa pokusím o čo najvernejšiu podobu stále to je oproti Libeňáku pomerne jednoduchý stroj ktorý bude určený na bežné jazdenie a tým si nemusím lámať hlavu nad prípadnými nedokonalosťami.Viac v samostatnej rubrike:Motokros Jawa 250 replika.

     Pridávam obrázok vtedajšieho motokrosového predajného špeciálu Jawa.

 
 
 
   Všimnite si tie zalomené tlmiče výfukov. Prvá zmienka o nich aj s fotom sa objavila v SM 16.2.1956 na zimnej súťaži v Trebíci, je ich vidieť aj na stroji mistra sportu Sašu Klimta v SM 30.8.1956
 
 
 
        Kdesi pri surfovaní na nete som narazil na zmienku o testovaní Libenáka v odbornom časopise.Síce to bolo pár rokov dozadu ale skúsil som šťastie a napísal do redakcie.Boli veľmi ústretoví,potrebné staré číslo našli a poslali.Veľká vďaka.Ale potom prišlo sklamanie.Motocykel v teste bol to čo sa odborne nazýva zlepenec.Nemám nič proti tomu ak si niekto pacne motor zo švéda do rámu z kývačky a ešte namontuje "co dúm dal"
 pokiaľ to má pre svoju potrebu,sám robím podobné kusy,ale vydávať to za Libeňáka je ostuda aj majiteľa aj redakcie.No ale stálo ma to čas a peniaze tak posúdte sami.Aspom úvahy týkajúce sa motora ako-tak sedia.
       Len tak v skratke čo je špatne:tá hrozná maska,s blbým tachometrom a plastovými kontrolkami je čistý des,výfuky kalifornia,predné kolo Trail,nádrž z seriovej Jawy-čz,klaksón des,dvojklúčová brzda sa narodila o dekádu neskor,zadné tlmiče,chýba zakrytovanie reťaze atd.
 
 
 
 
 
 
 Tohoto orginálneho krásavca som nafotil na Motortechne v Brne 2010.Takže môžete porovnávať.Ako to už býva,čo si človek neurobí sám to nemá-v tomto prípade poriadne fotky zamerané na detaily a odlišnosti od série.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

 
 
 

 
TOPlist