F I T O    M O T O    SERVICE

JAWA pionier - moje projekty SX...

8.11.2015

Konečne som sa dožil situácie že môžem začať stavať moje SX-ká.Materiál už bol dlho pripravený len času na hranie nebolo.Až teraz.Mierne som musel skorigovať plány,takže staviam naraz dva stroje.Jeden potrebujem na skúšanie upravených motorov v cestnej premávke,čiže moto na ŠPZ.Zvolil som Mustang.Ale zasa jazdiť na sériovom mustangu nie je ten pravý pôžitok,takže ho mierne upravím do modernejšej podoby.Podobne dizajnovaným strojom sa vo svete na západ od nás vžil názov Caferacer.Dostane odlievané kolá,zníženú nádrž,iné sedlo,svetlo.Ale nič čo by vadilo orgánom-žiadne (viditeľné) zásahy do rámu.Akurát poriadne (funkčné) tlmiče vpredu i vzadu,predsaj len pohybovať sa niekde okolo 100 km/h len na strunách sa mi vidí nebezpečné.

Druhý stroj som nazval SX 70.Pokúsim sa na ňom použiť len diely dostupné po rok 1970.To už bude čistokrvný závodák na 18 palových kolách s kapotážov.Zatiaľ prvá upútavka.

 

 

 

 
 
vid aj SX02, SX03, SX04 vpravo hore 
 

Jawa Pionier SX 01                                                                                                                         

 Takže internet je vedľa ponku v dielni tak sa začnem intenzívnejšie venovať mojej www.stránke.
Kedže pioniere budú v tomto roku moja priorita trocha som túto rubriku rozčlenil.
 
   Označil som svoje stroje nasledovne:
S=speciál
X=experimentálny
01=prvý kus,špeciál na preteky pionier cross.
 
 Takže SX 01 už poznáte,práve dostáva nový lak,špeci čr prevodovku 17/21,primár 11 zubový,špeci korkové lamely a mnoho iných vylepšení čo si vyžiadala situácia,ukázali sa slabé miesta na pretekoch.Naopak niečo sa osvedčilo a to zostáva bezozmeny.
 Postupne budem pridávať foto z postupu prác.
 
Začiatok celej stavby.
 
04.06.2009 -Tak som sa konečne dostal k tomu popísať niečo o mojom pionieri.
     Celé sa to začalo tak že ma kamoš pozval na preteky pionierov. Kedže som kedysi v 80-tych rokoch jazdil motokros dosť sa mi to zapáčilo, a tak som sa rozhodol postaviť si svoj ,,špeciál". Ako prvé som si premyslel čo vlastne chcem. Po tom aké stroje som videl na pretekoch a na nete som pochopil že možné je skoro všetko a tak som si stanovil určité mantinely. Nechcel som japonca s motorom pionier ale ani sa trápiť na prakticky neodpruženom pionieri. Ďaľšia požiadavka bola aby sa prípadne dalo urobiť viacej kusov, tak som sa rozhodol aj kôli cenám dielov stavať stroj výlučne z dielov z CS motocyklov (s výnimkou plastových blatníkov). A ešte - na motore by zvonka nemalo byť vidieť že je upravený, aby sa dal prípadne bez obáv namontovať do sériového pioniera.
      Ako prvé som sa rozhodol upravovať zapaľovanie-teda skôr dostať do motora elektronické zapaľovanie. Po tom čo som videl na pretekoch bola to najväčšia slabina aj inak pekne urobených strojov. Ak by sa mi to nepodarilo bol som rozhodnutý nepokračovať v prácach. Kedže chcem vychádzať z domácich ,,surovín", jediné vhodné zapalko sa javilo z babety, je ľaučké, lacné, viacmenej spoľahlivé. Len mi bolo divné prečo ho tam nikto nemá. To som zistil - trvalo mi týžden intenzívnej práce kým sa mi ho tam podarilo implantovať. Ale výsledok stál za to. Motor štartuje tuším už ked sa pozriete na nakopávačku, prechod z 0 na maximálne otáčky je absolútne plynulý a chod pravidelný. V spojení s motokrosovou fajkou môžete zabudnúť že existuje voda. A ako opravár moto som ho tam samozrejme dal tak aby tam vošla aj svetelná cievka, čiže táto úprava môže ísť aj do sériovky na SPZ. Hotové to vyzetá tak jednoducho, pomocou jediného medzikusu sa vloží do akéhokolvek pioniera, prichytí pomocou orginál držiakov. Akurát úprava magnetu je relatívne výrobne zložitejšia, ale takisto len jeden medzikus. Káble idú cez pôvodnú prechodku, tyristorové zapaľovanie je za hlavou rámu - dobre chladené ale už dosť vysoko od prípadne striekajúcej vody.
 
 Keď sa podarilo zapalovanie, prišiel na rad podvozok. Vcelku jasno som mal s prednou vidlicou. Povalovala sa v dielni kompletná z Čz 175 sport. Tak som ju implantoval do pionierovej hlavy riadenia, rozdiely v dĺžkach vyrovnal nadstavec. Potom som osadil predné kolo, 18 palcové z Jawy 90, celé to upol na montážnu lavicu, nastavil správny sklon prednej vidlice a mohla začať zábava v vymeraním zadnej vidlice (jej dĺžka, výkyv, umiestnenie úchytov tlmičov a ich dĺžka atď). Kto niekedy robil niečo podobné, vie o čom to je a kto nie ten to aj tak nepochopí. Totižto pri výrobe rámu muší konštruktér myslieť asi na 50 súvisiacich vecí, a aj tak mu ešte daľších 25 ujde (to keď je dobrý). Samozrejme najpv som si to kreslil a počítal na papieri. Vyzeralo to asi takto:
 
 
 
       Hotový rám je na obrázku dole. Výkyv zadnej vidlice je 160 mm (vpredu je to 130 mm). Tlmiče sa osvedčili hydraulické nastaviteľné z exportnej babety. Akurát je to na maximálnu váhu jazdca okolo 60 kg, s ťažšími to už v toboganoch išlo nadoraz. Inak sa podvozok vcelku vydaril, pio sedí jak prilepený, rám je vďaka 80 mm hornej výztuhe a širokému uchyteniu kyvnej vidlice tuhý.
 
     A ešte som zabudol spomenúť ten dvojitý rám. Zaprvé to mal akýsi dobový pionier, ktorý sa mi páčil, ale hlavný dôvod tejto úpravy bol aby som mohol použiť spádový karburátor z Jawy 90. Zdal sa mi maximálne vhodný. O tom čo som si s ním užil napíšem neskôr pri úpravách motora.
    Pokračujem fotkami detailov na ráme, a to uchytenie motora
 
 
   Detail nadstavca krku riadenia a dôležitých dorazov riadenia. Na tých som si dal obzvlášť záležať, nemám rád ked vidla otlka nádrž.
 
 
 
 
     Pridávam foto vedenia reťaze. S tým som sa tiež pohral, ale výsledok je že ani raz ešte nespadla reťaz. Dolu je kladka.
 
 
 
 
     Pridávam detail ako jednoducho urobiť záchyt reakcie zadnej brzdy do vidlice Jawa.
 
 
     A teraz ako jednoducho dostať predné kolo do vidlice Jawa vrátane jednoduchého záchytu reakcie:
 
 
 
 
______________________________________________________________________________________________________________________
     
  Pionier -  prvá fotka:
 
 
   Pionier v dielni:zopár záberov z montáže.
 
 
   Pionier - preteky 18.1.2008
 
 
 
   Pionier - preteky 1.2.2009
 
 
 
2010/03 pokračovanie.
 
     Tak som sa dostal k tomu niečo sem hodiť. Kedže karboš z Jawy 90 sa neosvedčil rozhodol som sa ho nahradiť karbošom Mikuni. Starším z vrakoviska z nejakej 50-tky. Dvojitý rám robený kôli karb. J 90 ale teraz zavadzal tak som musel ako prvé prevariť rám naspäť na pôvodný.
     
 Válec som musel upraviť na použitie kolenka z rotavátora Agzat. Má síce dolu širšie uloženie, tak sa museli robiť nové štifty ale vojdú vedľa pôvodných dier, kolenko je pevnejšie osadené (širšia základna,skrutky M6), má dokonale vyriešené tesnenie O krúžkami, hore ma priemer 20 mm a dolu ovál takmer lícuje s pio,a jj dlžka je ako na objednávku.Kvôli veľkosti karboša bohužial moselo ísť dolu takmer celé horné rebro, aj na hlave, takže tam budem ešte niečo pridávať na chladenie. Neskoro ma napadlo že jednoduchšie by to bolo bývalo podvihnúť podložkou pod kolienko, ale zas by sa predlžilo sanie?.
 
   Leto 2011
Na SX 01 nastalo niekoľko zmien.Kedže karburátor z Jawy 90 sa ukázal absolútne nevhodný,bolo treba sa vrátiť z dvojitého k pôvodnému rámu.
 
 
   Do zapaľovania pribudla svetelná cievka,ukázala sa potreba mať osvetlenie najmä kôli neskorším návratom domov po zotmení.
 
 
   Na japonský karbec som pripasoval po úprave krytku sania z babety.
 
 
  Vyrobil som z starej páčky z Jawy 90 novú páku aj s prevodom radenia aby bola jednička tam kde má byť,a celé to spevnelo.
 
 
  Pribudlo zadné svetlo z Jawa 05
 
 
  a tiež predné aj s kapotážkou z babety.
 
 
  A ešte zopár záberov HotoMoto
 
 
m
 
 
  
  
 
 
 

 

 

 
.
 

 
TOPlist