F I T O    M O T O    SERVICE

   JAWA  350 / 354.06  MV-VB , prezývka Nanuk.
 
    Na úvod skrátene dôvody pre ktoré vznikol tento zaujímavý stroj.Hlavný účel tejto úpravy alebo inak okapotovania Jawy 350 bol poskytnúť policajtom pri výkone služby maximálnu možnú ochranu pred nepriaznivým počasím.Dovtedy u bezpečnosti používané Jawy 500 či péraky toto neriešily vôbec,zrejme podnet na takúto nejakú úpravu prišiel od samotných policajtov.Každopádne na základe vtedy existujúcej Jawy 350 typ 354.04 okapotovaním vznikol "Nanuk".Celokapotáž chránila jazdca na tú dobu dostatočne.Zároveň zväčšením kastlíkov na náradie vznikol dostatočný priestor na uloženie potrebnej výbavy a prípadne v niektorých verziách aj vysielačky.
    Uvádzaný rok začiatku výroby Nanukov je 1962.Na obálke časopisu Automobil sa objavil v čísle 7 / 1963.Zároveň v tomto istom čísle časopisu je uverejnený článok o modernizácii Javy 350 typ 354 / 04 na typ 354 / 06.Táto mala okrem iných vylepšení hlavne zvýšený výkon zo 16 na 18 koní,takže predpokladám že všetky Nanuky vyrobené od tohto dátumu sa robily z typo 354 / 06.Je možné že takouto úpravou prešli ešte aj Jawy 350 typ 360 ktoré prišli na trh v roku 1965.
 
   Na úvod spomínaný obrázok z titulky časopisu Automobil 7 / 1963
 
 
 
   Nieloľko ďaľších dobových záberov:
 
 
   
 
 
    Motocykle dodávané pre hradnú stráž boli červeno-biele.
 
 
 
   Takto o tom písal dobový tisk:
 
 
 
    Kedže ma tento stroj zaujal,začal som pátrať či by sa nedal niekde ešťe zohnať.Bohužiaľ moja snaha je márna. Už niekoľko rokov bezvýsledne sledujem inzeráty a prechádzam burzy v nádeji na "nález" tej hlavnej "kapotáže".Sem tam sa objaví na predaj zrenovovaný kus,ale ceny sú veľmi premrštené.Za vrak už pýtajú 4000 Eur,čo je choré za bežnú kývačku oblečenú do laminátu.Tak som to skúsil opačne-čo takto postaviť repliku?Motorka 354/06 nie je žiadny problém.Podaril sa mi nález zvyškov po Nanuku-mám kastlíky,bočné lamináty,spodok paraboly,modré sklíčko a zopár orginálnych drobností.Zistil som že už sa robia-resp.dajú kúpiť lamináty.Ostatne-nie som prvý kto sa vydal touto cestou:
 
    
     
 
   Dokonca to čo som považoval za dosť veľký problém sa ukázalo žiadny problém-plexi aj s držiakmi sa dá bez problémov kúpiť:
 
 
   Lenže zostal ešte jeden problém-kde vziať-požičať-omerať všetky tie držiaky.To znamená nájsť nejakého majiteľa Nanuka ochotného spolupracovať.Takže predbežne sme dohodnutý s majiteľom tejto krásky:
 
   
   
 
   A zpoár detailov pre fainšmekrov:
 
   
   
  
  
 
  Tak ešte nejaký ilustračný záber a pokračovanie nabudúce....Tu je aj pekne vidieť že boli minimálne dve verzie krytovania motora.Zatiaľ neviem zistiť ktorá verzia je staršia,ale tipujem tú na poslednom zábere,čo prilieha k valcu a motoru natesno.
 
  
 
 
   
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
TOPlist