OdporúčameZaložiť web alebo e-shop
 

F I T O    M O T O    SERVICE

Jawa SK 50+Jawa 90+úpravy na prteky...
 
        Nedostatok vhodného náradia na pretekanie najmä pre mladých a začínajúcich jazdcov bol už začiatkom 70 rokov zúfalý.Ked náš vtedy najčítanejší motoristický časopis Svét motorú ešte v polovici šestdesiatych rokov (SM 1/65) neprozretelne uverejnil článok s obrázkami a fotografiou závodných strojov z našej jedinej motocyklovej fabriky v Považskej Bystrici vyvolali tým hotovú pohromu.Lenže páni Tichý a Nagy trošičku prestrelili."Občania" to totiž pochopili tak že tieto stroje sa budú dať normálne kúpiť,takže o dve čísla neskôr (SM 3/65) muselo nasledovať dementi s vysvetlením že ide len o zopár kusov pre jazdcov zo strojární.
 
 
 
 
 
 
 
          Ale kedže závodiť sa v určitom veku musí aj keby na chleba nebolo,upravovalo sa všetko možné čo malo 2 kolesá a motor.Čiže jediný dostupný stroj o obsahu 50 ccm Pionier a neskôr Jawa 90 tiež nebola výnimkou.Skôr naopak,najmä motor si až pýtal poladiť, mal ten správny súťažný zvuk,5 kvaltov.Najmä zvýšiť prípadne znížiť obsah.Rám až taký problém nebol,kolies bolo dosť,vcelku kvalitné drapáky sa kupodivu kúpiť dali.
      Došlo to až tak ďaleko že v odbornom časopise uverejnovali návody na úpravy Pionierov a neskôr aj Jawy 90 na vyžší výkon.Dokonca ÚVMV Praha vyvinul na základe motora Jawa 90 súťažné a motokrosové stroje o obsahu 50 a 100 kubíkov v snahe mladým začínajúcim jazdcom nejako napomôcť,ale veľmi im to nevyšlo.Snažím sa dopátrať či vyrobili aj nejaké kusy navyše okrem prototypov,ale skôr to zakapalo niekde po ceste.Každopádne aj z toho mála dochovaných fotografií čo sa mi podarilo zatiaľ sústrediť vidno že to boli pekné stroje.Takto o tom napísali v časopise Automobil.Vedľa je návod ako vylepšiť válec jawa 90.Žiaľ nemám to kompletné ani neviem kedy či kde to bolo uverejnené.
 
   
 
   Zopár lepších záberov,dobre si pozrite riešenie na tom poslednom s výfukom priamo dozadu.
 
  
 
 
  
  
 
 
     Takto o tom písali v časopise VTM (voľný preklad z češtiny):
 
     Motor tohto motocyklu(100- vka) bol dvojdobý jednoválec chladený vzduchom,sanie rotačným šupátkom.Základ tvorí motorová skriňa,päťstupňová prevodovka a kľukový mechanizmus z motora Jawa 90,vyrábaného v n.p.Považské strojárne.
     Válec,hlava valca,piest,veko rotačného šupátka,sací a výfukový systém zkonštruovala autorská skupina Ústavu pre výzkum motorových vozidiel (ÚVMV) v Prahe.
     Podvozok motocyklu bol navrhnutý v dvoch alternatívach,a to:
1.-ako znížený a vyztužený sériový rám
2.-ako dvojitý kolískový rám zvarený z legovaných oceľových trubiek
    Predná vidlica je teleskopická,zadná kyvná uložená v gumených púzdrach.(predná je značky Ceriani)
      Motor:
Vŕtanie je 50 mm,zdvih 49 mm,obsah valca 96,8 ccm.Kompresný pomer teoretický 1 : 14,5
Karburátor Jikov 2926,zapaľovanie tranzistorové-tranzimo,výkon motora 13,5 k pri 8500 otáčkach.Maximálne otáčky 10000.
Rázvor 1300,suchá hmotnosť 80 kg,prední kolo 2,50 x 19,zadné kolo 3,25 x 16
Zdvih prednej vidlice 130 mm,zadnej 100 mm,objem nádrže 8 litrov paliva.
Maximálna rýchlosť so súťažným prevodom 105 km/h.Ešte spomínaný obrázok:
 
 
 
     Tieto motory či už 50 alebo 100 ccm-neviem sa dopátrať koľko ich vyrobily-sa pravdepodobne postupne dostávali do amatérskych stavieb enduro motocyklov.Ale môžu to byť aj vlastné stavby motorov jednotlivých jazdcov.
 
  
 
 
     Presne tento motor ( na 99% ÚVMV 50 )z Jawky čo je nad tými pioniermi vlastnim a renovujem.O tom bude samostatná kapitola.
 
 
 
 
 
    Ale úpravy sa robily aj v rôznych AMK (pre tých mladších:auto moto kluboch) či doma po garážach.V časopisoch sa toho nájde dosť.Zopár príkladov.
 
 
 
Tento ma svojho času zaujal,válec a hlava z ČZ 125/511 bol relatívne dostupný materiál,ale v tej dobe som nemal šancu upraviť kártre a ani zohnať poriadne spodné ojničné ložisko,čo asi v ČZM dokázali.S tým čo tam dávali vo výrobe (duralová klietka) by sa to rozletelo asi okamžite.

 
 
 
 
 
 
    Ďaľšia stovečka.
 
 
 
   A ďaľšia novšia ale trialová.
 
 
 
 
 
   Táto sa krátko objavila relatívne nedávno na slovenskom Bazosi.Už sa nedalo dovolať.
 
 
 
     Ktovie ako dopadlo toto?
 
 
 
    Známeho zástavba do rámu ČZ 516.
 
 
 
 
 
      Zatiaľ toľko,no povedzte nestálo by za to oživiť troška históriu a nejakú SK-čku zreplikovať?Veď ked šlapali tak to vyzeralo celkom dobre:
 
 
 
 
       Ak ste dočítali až sem možno ste mali kedysi aj vy nejakú upravenú Jawu 90,ak by ste našli nejaké dobové fotografie rád ich tu zverejním.