F I T O    M O T O    SERVICE

JAWA 250 motokros - stavba repliky...
 
       Ako asi väčšina z nás(čo máme od 40 do 50r.)som začínal na Pionieri.Asi po troch rokoch ho vystriedala sériová Jawa 175.Bavily sme sa s týmito mašinkani roky.Boli časy ked sme s kamarátmi prejazdily celé prázdniny.Mašinky sme neustále upravovali a opravovali.A nešlo len o zhodenie prebytočnej plechariny ale aj celkom vážne úpravy rámov a motorov.Cantilever som mal tuším skorej ako japonci.
 
       Boli to krásne roky a dobrá škola života.Napríklad vycentrovať kľuku som chodil do opravovne mototechny tak často (doma nebolo zo začiatku ako túto odbornú operáciu previesť) až to vedúci nevydržal s nervami a jedného dna ma to naučil nech nebavím zamestnancov.Večná škoda že som v tom čase netušil nič o Libeňákoch a motokrosových Jawách.Potom prišli motokrosové ČZ,neskôr japonské a na Jawky som zabudol.Až v poslednej dobe keď mám v servise nejakú jawku som si tak nejak uvedomil pri skúšobných jazdách že mi chýba ten" iný zážitok"ktorý poskytujú.A kedže dnes mám už iné vedomosti a možnosti a tiež motokrosovú dráhu za rohom, rozhodol som sa postaviť si repliku MC Jawa 250.Zopár foto o čo mi ide:
 
 
 
    Toto torzo niekto vyfotil v skrachovanej pobočke Jawy v indii.Dosť mi pomohlo že je to pôvodné a rozobrané.
 
 
 
   Pri pátraní na nete som našiel aj nejakých talianov čo sa pokúšajú o repliku.
 
 
 
Tu je krásavica v plnej paráde(až na ten stojan)
 
 
 
  Toto tiež vyzerá orginál.
 
 
 
   Toto mi pripadá ako nejaká menej výkonná verzia pre súdruhov z DOSAF.
 
 
 
Ako vidieť na pretekoch MC veteránov sa na orginalite až tak nebazíruje.Nakoniec majiteľ si mohol svoj stroj s postupom času modernizovať.
 
 
 
    Toto je zaujímavé.Neviem prečo ale všetky moto na farebných obr.hore majú akoby blatník z Libeňáka len bez odrazky,ale na dobovej fotografii je niečo úplne iné.Skôr to pripomína blatník neskôr použitý na Kalifornie.
 
 
 
   Ale zasa na dobovom obrázku je ten väčší zadný blatník.Lenže toto je kresba,kým ten obrázok vyžšie je fotka z veľtrhu asi v Brne.
 
 
 
 A dobový záber zo Světa motorú ukazuje zasa ten krátky blatník.Každopádne ja dám takýto.
 
    Takže začnem.Základ moto tvorí rám.Kedže je úplne odlišný od seriovej Jawy kúpil som rám zo švédáka.Pre porovnanie je vedľa neho položený rám zo sériovej Jawy 250.
 
 
 
   Nasledoval polmotor.Valce a hlavy od známych po burzáchKarburátorov som kúpil asi 5,všetky s vymláteným šupátkom,kým som nenatrafil na jeden zrepasovaný.
 
 
 
     Niekoľko dobových záberov na vysledovanie detailov ( zasa zdása iný zadný blaník )
 
 
 
 
   Zaujal ma najmä minimalistický výrez na dekli zapaľovania,pochrómované zadné tlmiče,tlumič řízení,karburátor je pod deklom atd.Napriek cenám dielov pomaly pokračujem s nákupmi dielov.S blatníkmi sa nemienim zatiaľ zdržovať,dočasne pôjdu jaminátové,kým našetrím na repliky.
 
 
 
 
      Dnes dorazil vybrúsený válec.Mám válce dva,tak som mal dilemu ktorý dať spraviť prvý.Válce sú na prvý pohľad identické,ale
 
 
 
     - rozdiel je trebárs v tej prepážke sania
 
 
 
     Prefuky sú rovnaké,
 
 
 
     -ako aj nápis ( čísla ) na odliatku 
 
  
 
     -ale rozdiel vo výfukovom kanále je značný.Kedže to ide na motokrosovú mašinku,kde je každý nárast výkonu žiadúci, prvý išiel pod honovačku ten novší válec s väčšími oknami na výfukovom kanáli.
 
 
 
    Panelkový piest pôvodnej výroby sa po x rokoch na regáli dočkal toho načo bol stvorený.Neviem aké piesty boli v Libeňákoch pôvodne,ale muselo tam byť niečo podobné,s obyčajným piestom bez tých zrazených úkosov by to nelícovalo.(vid obr nižšie)
 
 
 
    A ešte na pokochanie sa: