F I T O    M O T O    SERVICE

Motoristické burzy na slovensku

 3.  Motoristické burzy na slovensku

     Nedá mi pokoj stav aký je tu na SK s motoristickými burzami.Všetci čo chodíme na tieto podujatia dobre vieme že situácia je vážna až zúfalá.Tak sa pokúsim o takú malú analýzu príčin a následkov.

     Všetko sa to začalo v 1989 po páde komunistov.Niekoho napadlo na Seneckých jazerách zorganizovať motoristickú burzu.Kedže do tej doby sme všetci žili v ,,reálnom socializme" tak takmer každý motorista permanentne zháňal čo sa dalo na svojho miláčika,staré veci sa pre istotu ukladali na regále v garážach a pivniciach pre prípad že nové nebude,Takisto sa doma vytvárali zásoby všetkého možného na prípadnú výmenu,ved každý niekde robil a všetci sa správali podľa hesla a:z cuzieho krv netečie a za b:kto nekradne okráda svoju rodinu.Potom po 89-tom prišli divoké privatizácie čo malo za následok rozkrádanie celých fabrík a veci z nich sa zasa ocitli na trhu,lebo privatizéri chceli čo najskôr hotovosť.Ľudia strácali prácu a v núdzi predávali všetko čo mali naškrečkované,burzy im prišli vhod.Padla Mototechna a skladové zásoby skúpili jednotliví vedúci a zasa mali snahu čo najkôr popredať.A toto všetko sa ocitalo na ,,motoristických" burzách.Úvodzovky preto lebo naskore na túto vlnu naskočili vietnamci a iný priekupníci s čímkoľvek.Bola to idylka,všetci zúčastnení boli spokojní

     Lenže nič dobré (nič dobré pre obyčajného človeka) netrvá dlho.Z nejakého mne neznámeho dôvodu sa do toho zamontovala politika a čo už kedy dobrého urobili politici pre sponínaných bežných občanov?Z nich najväčší Mufti Mečiar (inak takto-pointa-v podstate aj Kráľ zlodejov na slovensku čo kupónovou privatizáciov okradol milióny Slovákov ) vyhlásil že na burzách sa predáva kradnutý tovar,takže ich treba zakázať.Posranci mu to samozrejme jednohlasne v podobe nejakého debilného zákona či novelizácie  odklepli v parlamente.A bolo vymaľované.Našťastie česi,poliaci,rakúšania nie sú takí sprostí ako my a burzy normálne usporiadávali naďaľej,ale predsa-doma bolo doma.Mečiar a väčšina jeho nohsledov zakrátko skončili na smetisku dejín,ale jeho debilné nariadenie pokiaľ viem dodnes nik nezrušil.

     Ľudia sú ale vynachádzaví (ako práve dnes 1.1.2015 celkom správne ((okrem iného)) povedal vo svojom novoročnom prejave náš prvý normálny prezident) a tak sa hľadala cestička ako zákon obísť a burzy poriadať.A kedže veteránske hnutie na SK je veľké,niekoho šikovného napadlo zorganizovať burzu ako Výmenné stretnutie veteránistov.Kedže ,,vymieňat " si veci navzájom zákon jaksi nezakazuje začala nová éra motoristických búrz.A že sa dájú vymieňať súčiastky prípadne aj za peniaze napadlo tuším už starých Féničanov.Tak sa našli usporiadatelia výmenných stretnutí v Pezinku,potom Galante,Piešťanoch,neskôr v Holíči,Banskej Bystrici,Zvolene a Poprade približne v tomto poradí.Východ nemám dobre zmapovaný tak sa ospravedlňujem ak som na niekoho zabudol.Samozrejme nič nie je dokonalé.Napríklad usporiadaťelia z Pezinku a Galanty skúšali dosť dlho pevnosť nervov veteránistov zúčastnujúcich sa na burzách tým že sa zaboha nevedeli dohodnúť tak aby im burzy nekolidovali (neboli v ten istý deň).Kým pochopili že je to cesta do pekla najmä Pezinok stratil takmer všetkých predávajúcich a úroveň (účasť predajcov) spadla na historické minimum.Banská Bystrica stratila párkrát nevhodným dátumom,ale momentálne je,,stabilizovaná" na slušnej úrovni (účasti predajcov).Piešťany zanikli,doplatili na nejakého podnikavca čo si zmyslel usporadúvať ďaľšiu burzu v Piešťanoch a navyše s mesačnou periodicitov.Samozrejme to bol zlý podnikateľský zámer a do roka to skončilo.Lenže v tom inkriminovanom roku sa pokúšali robiť svoju tradičnú burzu aj pôvodní orgavizátori z Veterán klubu Piešťany a samozrejme vznikol chaos.Ľudia blúdili,nerozumeli čo sa deje,organizátorov z Veteránklubu to bohužiaľ znechutilo tak že s usporadúvaním prestali.Dúfam že len dočasne,bola to taká komorná burzička v krásnom prostredí.Jednoznačne najlepšie a najväčšie ,,výmenné stretnutie" na SK je momentálne Holíč.Dokonalý priestor okolo Holíčskeho zámku a asi aj blízkosť čiech umožňuje burze stále expandovať.Je to zatiaľ jediná slovenská burza čo sa vyrovnáva s českými burzami.

     Na záver len toľko-začínam mať dojem že éra motoristických búrz pomaly končí.Nie pre nezáujem kupujúcich ale skôr malých predajcov.Doba sa prudko mení,garáže už sú vypratané,NZ-ty (pre tých mladších Nedotknuteľné zásoby) sú už vypredané,stodoly už vydali svoje poklady aj dávno popadali,veteránsky trh je v podstate nasýtený,hranice sú otvorené.Všetko najmä na Jawy a ČZ-ty sa pomaly dá kúpiť v replike.Na druhej strane ale sa na veteránoch hodne jazdí,diely bude treba niekde zháňať a stroje renovovať.Vidím to tak že sa vyprofiluje niekoľko veľkých podujatí ako trebárs Motortechna v Brne,akcia v Slavkove u Brna či náš Holíč.Už to nebudú ani tak ,,burzy" ako skôr veľtrhy výrobcov replík a renovátorov spojené s výstavou veteránov,aukciami veteránov a s pribratím klasických burzových predajcov čo ešťe nikde niečo vykutrú.A zostáva len dúfať že prežijú aj také malé príjemné komorné stretnutia priaťeľov veteránistov ako napríklad Galanta.