F I T O    M O T O    SERVICE

Pionier: 4-stupňové prevodovky

Jawa pionier: štvorstupňové prevodovky                                                                                  

    Ked som začal uvažovať o 4-kvalte do mojich pionierov najprv som si zapátral na nete.To čo som našiel ma veľmi nenadchlo.Zadná polka Simsona privarená na prednú polku pioniera,priváranie-vováranie prevodoviek z Jawičiek 175,zopár tajuplných prevárok iných typov prevodoviek.Touto cestou som teda rozhodne nechcel ísť.Ale našiel som dosť náznakov ako sa hovorí medzi riadkami,že,,kedysi kdesi ktosi videl 4 stupňovú prevodovku v úplne obyčajných kártroch s obyčajným automatom",že sa to dá len tam idú tenšie kolečká,že sa to v Považskej robilo na súťažné pioniere,že nejaký pán čo jazdí úplne obyčajný  rýchlostný klasik(veterán)nejak veľa radí ale 4 kvalty zapiera,motor je obyčajný.
    Tak som zobral starý motor,rozobral a začal rozmýšľať či by to predsa len nejako nešlo.Ved aj Schileman objavil Troju len na základe odkazov v dobrodružných románoch.Až sa hambím ale trvalo mi to až 7 dní kým som na to prišiel.Teda len na princíp.Potom už to išlo rýchlo.Nielen že som dostal do pôvodných kárterov takmer bez úprav 4 stupňovú prevodovku,dokonca sa dá čarovať s prevodovými pomermi tak že mám zatiaľ 3 varianty 4 stupňových prevodoviek.Podľa pilových diagramov jednu ideálknu do rýchlostného modelu,druhú do endura alebo sériovky,a tretiu ktorá sa dá urobiť s mimimálnymi nákladmi a strojným vybavením ,ale má blbý pilový diagram.Aj tak je lepšia ako 3 stupňová,a ten pocit pri kvaltovaní stojí zato.Chyba je ale že kolečká museli hodne zoštíhliť,čo ale vadí jedine pri použití pre cross,a tam nieje čo riešiť,úplne stačí úprava
3 kvalt čo upravili susedia v čr (vývod 17/21 zubov). 
   Zároveň som pochopil prečo to ešte nikto nezverejnil-je to tak jednoduché že ak to sem raz pacnem(povedzme tak o 3 roky-až ma pioniere omrzia) bude mať do roka štvorkvalt každý kto bude chcieť.
   Väčší problém ako samotná prevodovka bol radiaci automat,teda jeho modifikácia na 4 rýchlosti a neutrál.Ale aj to sa nakoniec podarilo vyriešiť.Kedže vovnútri prevodovky nastal boj o každý milimeter,musel som si vyrobiť nasledovný prípravok:
 
 
  
      Tak som dokázal priebežne kontrolovať a skúšať každú úpravu(na obrázku sú kolá 19/19 z Jawa 05).Tiež sa tu dajú krásne odsledovať posuny a hľbka zasúvania kolíkov.Bol som prekvapený rôznymi vôľami ktoré sa ukázali a doteraz som im nevenoval pozornosť.Dá sa tu krásne odskúšať aj prevodovka s českým hriadeľom  a vývodom 17/21 zubov a hned vidieť prečo mnohým vyskakuje 3 stupeň.
 
To be continued...
 
     Toto je špeciálne pre Pepa,ako sa hovorí chytrému napovedz.Zatiaľ nemienim zverejniť detailný postup,najprv si to musím užiť.Takže len  ilustračne:upravené aj to nie definitívne sú len kolečká 2 a 3 rýchlosti.Hriadele sú ešte surové.Najťažšie sa upravuje tá štartovacia rechtačka.
Rýclosť 1, potom 2 , v strede je neutrál ,3 a 4. Tak jak v skutočnosti nasledujú po sebe.
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
Nie je tam vidlička lebo by si nič nevidel.Tá je na samostatnú kapitolu.Inak presne takú používal čz scot.O úprave radiacoeho automatu radšej ani nehovorím.
 
   Tak ďaľej.Ak chcete vyrobiť automat na 4q,musíte si zohnať takéto staré automaty.Neviem presne z ktorého typu to je ale bez tých 3-zubových zarážok to nepôjde.
 
 
 
 
   Pre porovnanie bežný automat má toto:
 
 
 
   A ešte vedľa seba:
 
 
 
   A modifikovaný automat(toto bol prototyp-tak preto len také surové spracovanie)
 
 
 
   Odspodu.To napravo je doraz,jeden pre obe polohy.Musí tam byť.Dvôvodov je viac.
 
 
 
 
   A pohľad zhora.Vidieť posunutie"trojzubu" dozadu o nejaké 2-3 mm.To spôsobí že to radí tak ako som popísal hore.Neutrál je sice v strede medzi 2 a 3,ale to nevadí,lebo 1 zaradíte jedným zošlápnuťím a potom už stále plným zošlapávaním hore či dole.Akurát pri zastavení treba hladať neutrál polovičným zošliapnutím rýchlostky.
 
    Tak pokračujem.4 kvalty do pôvodných karterov sa hýbu.Čo mám odozvu  už 3 ľudia experimentujú cca podľa môjho vzoru ale každý trocha inak,čo bol môj tak trocha môj úmysel,viac ľudí viac nápadov.Malá ukážka práce kolegu z moravy:
 
 
 
 
 
 
 
   Ale to nie je všetko.Podarilo sa mi asi vyprovokovať maiteľa tohoto k zverejneniu foto.Osobne neverím že je to dobová úprava,už len vďaka tým imbus skrutkám a pozinku,a dokonalému a prekomplikovanému prevedeniu,vývod je očividne 17/21,však čas ukáže.Inak neskutočná práca,klobúk dole!
 
 
 
Na želanie prikladám foto vidličiek.Achilova päta prevodovky.Kedže sa stále lámu pracuje sa na verzii podľa vzoru CZ scott ( tá mosadzná vec.)Potom by už malo byť radenie odolné.
 
 
 
    Na burze v Holíči som stretol pána čo mal v kufri auta orginál dobový štvorkvalt.Doposial som to videl len na nekvalitných starých fotografiách na nete.Cena pravdepodobne presahovala moje možnosti,ale pán sa mi napriek sľubu viac neozval.Aj tak sa mu chcem poďakovať aspom za možnosť nafoťiť to.Na detailných záberoch je vidieť že tie kártre nemajú s pôvodnými pionierovými nič spoločné,asi sa to niekde odlievalo.Ved posúdte sami.Zaujímavá je tá pôvodná vejárová hlava-a ako sa nám teraz história opakuje.Pôvodný vejárový valec z tohto motora sa nedochoval.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   Takže aha ho-ak si to moje radenie chcete pozrieť naživo- v TN Tuning Postruží ho už tiež dotiahli -podľa toho čo vidieť na videu a ako som počul reaciu motora na radenie je to verzia z pôvodných kolečiek a bez rechtačky čiže bez nakopávačky.Ale to si len tipujem,na videu je to asi schválne zakamuflované.
   A ešťe aby ste to našli-treba to hľadať na Youtube pod :Jawa 50 rotační šoupátko-4 kvalt.
 
   Našiel som na webe daľšie pekné foto 4 q a odkaz na článok.Ten článok sa nachádza v Světe motorú 13/64 strana 14.Pokusím sa ho zohnať v primeranej kvalite a dať sem.
 
 
  
       A k nasledujúcej fotke-no čo už,nejaký milovník Pařezov si to osadil do svojho moto,ale primárny účel tohto motora bol použitie na pretekoch.
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
TOPlist