F I T O    M O T O    SERVICE

Rady a nápady.

  

Jawa pionier: rady a nápady                                                                                                         

 
  Tak skúsim začať.Rada č.1
 
Po malej úvahe začnem brzdami-rozpáliť to zvládne každý ale najmä s náhlym zastavením to už nemusí byť také jednoduché.
Kedže sa bavíme o Pionieroch každý vie že toto moto ak už brzdí tak veľmi biedne.Kupodivu pomoc je jednoduchá.Nechcem sa rozpisovať o samozrejmostiach,len ich vymenujem:
-perfektné(najlepšie nové)brzdové lanká
-premazané brzdobé kľúče
-vymedzené vôľe.
-dobre vyčistené a odmastnené zvnútra.
 
    A teraz k úprave.
 
Základom le použitie pakní z Jawy 90.Rozmerovo sú úplne zhodné až na šírku.Pio má20 mm a 90-tka 25 mm.Trecia plocha sa týmto zvýši o cca 12 štvorcových centimetrov.V brzdovom bubni to vôbec nevadí,krásne to tam sadne.Ale pozor,ideálne sú tie aj s pôvodným obložením.Ak si ich dáte nalepiť treba si vyžiadať mäkšie obloženie,to čo sa teraz všade zväčša nalepuje(čiernej farby) je tvrdý materiál pre brzdy s posilovačmi,výsledok by nebol dobrý.Daľej sa dá účinnosť ešte vylepšiť zkrátením obloženia na úbežnej čelusti o cca 5 až 10 mm.Netreba nad tým veľmi špekulovať,radšej začnite s 5 mm a nič nepokazíte.Nakoniec po osadení pakní upneme do sústruhu a stočíme na taký priemer aby bubon s paknami išiel čo najtesnejšie do brzdového bubna ale zároveň pri otáčaní už nikde nešúchal.
     Táto jednoduchá úprava spôsobí neuveriťeľnú zmenu v brzdnom účinku.Zistíte že v porovnaní stavu pred úpravou motorka vlastne nebrzdila.
 
Obrázky k textu:
 
   Tu vidieť rozdiel v šírke,a tiež J.90 už mala lepené pakne.
 

 
 
       Pakne sú z boku identické.
 
 
   Totok aby bolo zhruba jasno ktorá pakna je nábežná a ktorá úbežná.
 
 
 
    Ale to všetko ešťe zdaľeka nestačí.Druhou najdôležitejšou časťov úpravy brzd je použitie brzdového kľúča z Jawy 90.Tento brzdový kľúč je dokonalá elipsa na rozdiel od pionieráckeho ktorý je obdĺžnikového tvaru.Touto výmenou sa dosiahne ľahučké a presné ovládanie najmä prednej brzdy.V praxi-ak na pio potiahnete páčku prednej brzdy o 2 mm musíte vynaložiť veľkú silu a pakne sa roztiahnu tiež o 2 mm čiže ak máte dosť sily malo by to flekovať.S elipsovým brzdovým kľúčom je nábeh plynulý,do polovice chodu brzdovej páky sa pakne ešte len začínajú naplno otvárať,ide to ľahko.Prednú brzdu hravo zvládnete utiahnuť jedným-dvomi prstami,což je dosť dvôležité najmä na pretekoch,dá sa využiť celý chod páčky prednej brzdy.
 Rozdiel v brzdových kľúčoch,ostatné rozmery sú rovnaké.
 
 
 
   A kompletná upravená brzda.
 
 
 
    Rada č.2

    Úpravy deklíka spojky pre Motokros.
 
     Začneme tým že odstránime všetko čo sa dá za jediným účelom-aby sa nám blato a iný bordel čo donesie reťaz nenatlačilo do dekla,nie že by to veľni vadilo chodu stroja,ale akútne hrozí vylomenie prepážky medzi vývodovým kolom sekundárneho prevodu a zapaľovaním.A to už je riadny problém,ak sa blato a voda dostane do zapaľovania.Na túto úpravu stačí pílka na železo,vrtačka a pilníky.
 
 
 
   Ale samzrejmosťou by malo byť zachovať to dobré-čo je v tomto prípade tá plastová krytka na lanko spojky.Vcelku dobre zabráni blatu prípadne nejakému kamienku znemožniť ovládanie spojky.
 
 
 
  Ďalej-pozor na dieru s nastavovacou skrutkou spojky-jednoducho ju uzavrieme klampiarskou blendou vhodnej veľkosti.
 
 
 
   A daľšie miesto-odspodu je obdĺžniková diera asi na prepad oleja?Dá sa krásne uzavrieť proti vniknutiu blata štvorčekom z gumy.
 
 
 
 
 
   Presne na ten účel je vhodný jeden dielik z tohoto(viď obr.)Majú to Babety na odhlučnenie medzi rebrami valca.
 
 
 
   A ešte pozor na páčky vypínania spojky-ak tam máte tú plechovú nahradte ju tou z výkovku,je ďaleko pevnejšia a lepšia.Vylúčite ďaľší možný zdroj poruchy.(Výkovok je tá dolná)
 
 
 
   No už len vyleštiť,prípadne dodať logo Jawa kôli designu a je to.
 
   Rada č.3
   Piestne krúžky.
 
  Na úvod malé vysvetlenie.Dodnes sa stretávam s tým že zákazníci žiadajú pri oprave dať do motora Pionietov rady 20 až 23 trojkrúžkový piest.Horšie je to s odpoveďou že prečo to chcú?Zvyčajná odpoveď je že kôli lepším"tlakom"vo valci.V skutočnosti jediný účel trojkkrúžkového piestu bol zvýšenie životnosti valca(výbrusu)Ale to platilo pre pomerne nízkootáčkovú Jawu 05 typ 550 a 555,nie už pre relatívne vysokootáčkové pio 21 až 23.Tam je to skôr kontraproduktívne.
   Ale existuje jednoduchý spôsob ako zlepšiť tlaky vo vašom aj sériovom Pionieri.Najlepšie hneď pri výbruse valca si vo firme kde vám to robia vyžiadajte dodať piestne krúžky zo Simsona.Priemery sú také isté ale hrúbka krúžku Pio je cca 1,5 mm a Simsona 1,8 mm.Pritom drážky na pieste sú u oboch typov hlboké cca 2,0 mm,takže to krásne pasuje.Samozrejme krúžok ktorý"vyplní" takmer celú drážku tažšie podfúkne a kedže je hrubší aj viac vydrží(životnosť)Rozdiel je viditeľný aj voľným okom,viď foto.
 
 
 
   Rada č.4
 
  Detaily úpravy pri osadení zapaľovania z Babety do pioniera.
 
   Kedže sa na toto mnohí pýtajú dám pár foto.Rozmery si už musíte vymerať sami.
 
 
 
   Takto vyzerá medzikus z duralu na osadenie statora.Pri osádzaní do motora vás to samo navedie na jediné možné miesto kde sa vojdú cievky.
 
 
 
   Takto upravený stator.
 
 
 
 Takto postup montáže.Najprv sa vyrobí vložka s kuželom,drážka na kolík a potom sa to nalisuje do pôvodného magnetu upraveného podľa priemeru tej vložky.Polohu kolíka som vyznačil.
 
 
 
  A ešťe jedno foto.Namontovaná zostava je nafotená v sekcii o pionieroch.
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

TOPlist