Zaujímavosti..
Obsah sekcie zaujímavosti:
-Karburátor 2918 H
-Karburátor Graetzin
-o starých časopisoch
-obrázky z prvých pretekov v Trnave
-nostalgia-staré krabičky(obaly) z Mototechny
-vzácna návšteva
-O Jawách automatic
-O jawách s elektrickým štartérom
-Ruské motocykle
-Jaromír Cížek-portrét a ako herec.
-Jawa 90 rôzne
-ČZ MC 250 tzv.dvojlauf
Karburátor Jikov 2918 H
Karburátor Graetzin
O starých časopisoch
Úplnou náhodou sa mi podarilo zachrániť zopár zaujímavých časopisov. Jeden známy kúpil v Trnave dom a kedže vie čím sa zaoberám, zavolal mi že šopa je plná motoristických časopisov. Aj tak bolo, len mi zabudol povedať že do šopy zatekalo,a množstvo časopisov bolo znehodnotených.Väčšinou sa jednalo o Svet motorov a Automobil, ale objavil som aj zopár čísiel veľmi krásne zachovaných motoristických časopisov Automoto a Ľudový motorista. Automoto začalo vychádzať pravdepodobne v roku 1946, Ľudový motorista asi po vzniku Zväzarmu, prvý ročník v 1952-om. Oba sú to rýdzo slovenské časopisy (dokonca v Ľudovom motoristovi je aj zopár článkov po maďarsky a bez prekladu?)
Ani o jednom z týchto časopisov som doteraz ani netušil, neviem ako dlho vychádzali, rád privítam akékoľvek info o nich. Čo ma prekvapilo najviac je kvalita papiera na ktorom je to vytlačené. Napriek tomu ako boli skladované a v akej dobe vychádzali je ich stav až neuveritelne zachovaný. O 20 rokov mladšie Svety motorov sa napriek dokonalému uskladneniu pomaly nedajú prečítať.
A ako pre veteránistu a motorkára je to úplná encyklopédia vedomostí. O prvých pretekoch, pretekároch a závodoch motocyklov hned po skončení 2 svetovej vojny.
Nakoniec som zistil že v úvode spomínaný dom patril bývalému Trnavskému závodníkovi aj konštruktérovi p.Krajčovičovi. Zkonštruoval si sám závodné auto prezývané Trnavský drak. Ale o tom neskôr. Teraz pridám zopár skenov obálok spomínaných časopisov.
Prvé preteky v Trnave.
Prikladám foto z prvej ,,cestnej súťaže" v Trnave na jeseň v roku 1953. Je na nich pán Kováč ktorý nám všetkým aj napriek úkladom a prekážkam zo strany komunistických úradov robil výbrusy až do smrti niekedy koncom 80-tych rokov. Po jeho smrti stroje prevzal pán Cajkovič, previezol ich do Pezinka kde pokračoval v tejto motorkárommilej činnosti tiež až do svojej smrti niekedy na jeseň 2008. Po ňom teraz prevzal stroje pán Zorálek a pokračuje s touto činnosťou niekde v Skalici. Ale to som odbočil. Hlavne je na obrázku vidieť vozidlo pána Krajčoviča - tzv. Trnavský drak. Pán Kováč má motocykel č.82 a trnavský drak je to aerodynamické vozidlo nad ním.

Vzácna návšteva:
10.6.2009 som mal vzácnu návštevu. Zastavili sa na kávičku dvaja bývalí závodníci, dnes už statný cca 70-tnici Ferko Križan a Milan Strna. Obaja sú stále vitálny a stále sa venujú veciam okolo motoriek. Historky Ferka Križana sú veľmi zaujímavé, ale odborné rady oboch k nezaplateniu. Pán Strna jazdil súťaže snád na všetkých súťažných jawách od péraka až po jawu 575 kombajn. (Konečne viem prečo mala takú prezývku). Dúfam že im zdravíčko vydrží a zastavia sa ešte veľakrát.
O Jawách Automatic:
Na burze v Trnave sa mi podarilo zohnať nasledovný reklamný plagátik.Je na nom Jawa Automatic.Ale aká?Doteraz som žil v presvedčení že Jawy Automatic boli iba dva typy,a to 250-typ 559/04 a 350-tka.Tá na plagáte je ale očividne kývačkový motor.Hlavný rozdiel je v páke radenia-je za bubnom spojky.Tá,,bežná" 250 Automatic ho má v tom bubni s nápisom Automatic.Takže neviem-je to len kresba ktorá predbehla udalosti,alebo prvé Automaticy boli takéto?Osobne som ešte v reále takú nevidel,známy údajne áno,pôjdem to preveriť.Ak ju niekto máte uvítal by som foto.Gogle vyhadzuje len kresby ako tá moja.
A ešte pre porovnanie foto Jawy 250 známeho,pána Mráza.Je vidieť rozdiel v umiestnení páky radenia a štartovania.
Dva zábery Jawy 350 Automatic.Perfektná práca môjho známeho, pána Miloša Minárika.
Jawa (čz ?) 125-175 s elektrickým štartérom.
Uplnou náhodou som na nete natrafil na daľšiu zaujímavost.Dúfam že mi autor pôvodných člámkov odpustí prevzatie zopár fotiek.
Ide o to že na export do USA majstri v Jawe celkom potichu pripravili zaujímavú variantu Jawa 125-175 s dynamoštartérom zo skútra čezeta.Zaujalo ma to najmä preto že som s týmto istým nápadom experimentoval niekedy v polovici sedemdesiatych rokov.Túžil som po motorke so štartérom a jediná možnosť sa priam núkala-dať do čz 175 motor zo skútra čezeta.Vždy som sa divil že to nenapadlo aj niekoho iného-až doteraz.
Ale vec nebola taká jednoduchá-ak som chcel aby pasovalo výrobné číslo na bloku(čo v tej dobe esenbáci tvrdo kontrolovali) musel som použiť ľavý kárter z moto na špz a pravý so štartérom zo skútra.Dodnes netuším akým zázrakom to bez problémov lícovalo.Navyše som jednoznačne ponechal dvojpákový systém radenie-štartovanie.
A dalej-v tej dobe sa už nejaký čas predávali,,hranaté" čz 175 sport,a ten válec tam neskutočne sadol dizajnovo aj výkonovo.Pamätám si že muselo ísť dolu odsústružiť jedno chladiace rebro zhora a znižovať kompresiu kým to dynamoštartér nezvládol utočiť.Motor bol taký vydarený že mi ho aj po zrušení motorky bolo ľúto rozobrať a tak doteraz ležal na regáli bez povšimnutia.Teraz mám chrobáka v hlave nad daľšou zaujímavou replikou.
A ešte môj zabudnutý experiment:
K stavbe repliky by mi bola treba akurát takáto predná lampa,nepovaluje sa niekomu na regáli?Rád by som tiež vedel či je to nejaký import,ale skôr mi to pripadá ako stará čz,len sa mi táto zdá nejaká dlhšia.A ešte tacho v míľach a tie zvláštne držiaky lampy.Libenácky kastlík by šiel modifikovať.Ostatné vyzerá ako sériová čz 175 sport.
Tá lampa:
U známeho som narazil na tento zaujímavý"nález".Očividne som nebol jediný kto chcel za hlbokej totality machrovať na motorke so štartérom.Maroš to ale dotiahol ešťe ďaľej-vyrobil si Jawu 350 so štartérom a aj spiatočkou!Použil motor z Velorexa 350!Čo dodať-posúdte sami aj ostatné"detaily"ako napríklad kapotáž"samodomo".Krásna práca.
Ruské motocykle.
Dostali sa mi do rúk orginál ruské prospekty ich motocyklov.Je všeobecne známe že rusi sa nesrali s nejakými licenciami.Posúdte sami na tom prvom prospekte čímže sa to asi inšpirovali,akou motorkou?
Tie daľšie prospekty uverejnujem len tak pre zaujímavosť,že v bývalom ZSSR sa tiež hocičo vyrábalo.
Aj niečo ako naša rikša čz 175:
Jaromír Čížek-portrét a ako herec
15.07.2011 -Osobne si myslím že náš(československý)najlepší jazdec v terénnych pretekoch a súťažiach-krásny portrét zo Sveta motorú.
Vždy mi bolo ľúto že som takéto esá v teréne v časoch najväčšej slávy Jawy nemohol vidieť naživo.Teraz som ale zistil že Cížek účinkoval aj v jednom filme,volal sa Návšteva z oblak ,jazdil tam a určite by to bolo pozeraťeľné aj dnes.Myslím tým technicky kvalitu filmu.Len ako sa k nemu do archívov dostať.Nemáte niekto také možnosti?V tejto súvislosti existuje ešte jeden podstatne mladší film.Volá sa Rok má šesť dní.Je to šesťdňovej motocyklovej súťaži.Zápletka síce o ničom,ale dá sa z neho pochopiť a vidieť ako to celé pri súťažiach fungovalo.Je to lepšie ako si o tom prečítať desať kníh,hlavne pre mladšie ročníky čo klasickú súťaž naživo nevideli.To čo sa jazdí teraz je z pohľadu klasika o ničom.Tento film nedávno dávali v telke,bohužial som ho nestihol natočiť.Ak by ho niekto mal rád by som si kúpil kopiu?
Jawa 90 rôzne.
Kamarát mi poslal zopár záberov jeho Jawy 90.Spravil si z nej celkom dospelo vyzerajúce endurko.Hlavne ma zaujalo že tam dokázal dostať bezkontaktné zapaľovanie z babety.
Fotky nie sú veľmi kvalitné ale aspom základné natočenie je vidieť.
Jawa 250 MC tzv. dvojlauf.
MC legenda tentoraz z fabriky ČZ.
Kamarát stavia repliku tejto krásnej mašiny.Ako mladík ju mal pridelenú novú,takže je jeden z mála čo presne vedia ako čo bolo.
Ide o toto moto:
A zopár záberov zo stavby pána Vladimíra z Trnavy.
A niečo o tejto moto z môjho archívu:
Práca profíka - pána Miroslava z Trenčína.