F I T O    M O T O    SERVICE

Stella Invalid

 Stella Invalid

   Po dlhšej dobe niečo myslím zaujímavé čo sa podarilo.

Pred časom ma kamarát poľovník požiadal o opravu Stelly.Ale vyvstal problém-a síce pánko je po niekoľkonásobnej operácii kľbov a tak nedokáže motor typu 225 nakopnúť ani Babetu rozbetálovať.Ale po chotári by sa rád premával,tak čo s tým?Stella je taká sedačka na kolesách,vysadnúť žiadny problém ani pre chromého,ale jak naštartovať?Už som videl pár úprav Babety na ručné štartovanie,ale typu 207,kde možno jako-tak nacapiť blok z rotavátora PA 50.Síce nič moc (blok je trocha pozmenený) ale budiž.Lenže babeta je vysoká,v tomto prípade je nutné upraviť Stellu.Tak som sa do toho pustil,podotýkam že úplne zadara,čo by človek nespravil pre dobrého kamaráta?.Prvé zameranie bolo vcelku povzbudivé,upravený motor nikde nezavadzia,nič na Stelle netreba upravovať.Ešte podotýkam že bolo treba vymeniť motor typu 225 za motor typu 210,lebo nakopávačka je pri tomto zadaní nanič.Obr.1.

Nasledovala kúpa vraku rotavátora PA 50 a prispôsobenie pravého kártera na navarenie na babetový blok.Treba sakra dobrého zvárača hliníku,takmer som to vzdal už tu.Obr.2 a 3..Potom vyskladanie motora na nečisto,obr.4 a 5..Vyskytli sa aj problémy,napríklad 35 W cievky alternátora bolo treba vymeniť za menšie (nižšie)  25 Watové-obr.6,inak sa nedal nasadiť vetrák.A bolo treba riešiť ešťe mnoho iných detailov ktoré si ponechávam ako knov-how.Definitívne hotový motor je na obr.7.Ako to vyzerá vo finále vidieť na obr.8-9.

Nakoniec prišlo prekvápko-ked takéto veci človek tvorí nikdy nevie ako to dopadne-ale v tomto prípade to je úplná bomba.Štartovanie takto upravenej Stelly zvládne aj 10 ročné decko,stačí mierne potiahnuť za rukoveť štartéra a motor beží.Samozrejme sa bavíme o motori po generálnej oprave.Netreba takmer žiadnu silu,roztáčate priamo kľukový hriadeľ,spojky sú zatiaľ mimo hry,štartovacia by tam asi ani nemusela byť.Daľšia viac-menej kalkulovaná výhoda bola chladenie motora vetrákom.Bolo jasné že pánko v jeho zdravotnom stave bude jazdiť veľmi pomaly,opatrne a teda dlho,ale ukázalo sa že vetrák v pohode stačí chladiť motor celé dni aj počas 33 stupňových horúčav.Takže sa budú vyrábať-upravovať ďaľšie motory.

K zlým správam-ukázalo sa že na rotavátory typu PA sa už takmer nič nedá kúpiť v  predajniach,takže k tejto úprave potrebujete nejaký starý rotavátor.Nejde totiž len o pravý blok motoru,ale potrebujete aj inak upravený magnet,vetrák,krycie plechy,cievky na svetlá ak tam sú,kompletný ručný štartér a v neposlednom rade motor (blok motora) typu 210.

 

 

TOPlist