Súťažná Jawa 90 Mazanec-replika...
Začiatok tejto odysey sa začal inzerátom na EC-classic.Všimol som si náhodou starý inzerát že je na predaj motor Jawa SK 50.Kedže celý život robím s motorkami vždy ma lákalo zistiť ako by bola bývala išla tá Jawa 90 pri zmenšenom obsahu na 50 ccm.Vedel som už že tieto motory sa do sériovej výroby nikdy nedostali,ale bola vyrobená nejaká 20 kusová overovacia séria.Myslel som že je to jeden z nej,a tak som vycestoval pre motor na burzu do Chotusíc.Pôvodný úmysel bol osadiť motor do rámu Jawa 90 a spojazdniť,urobiť jazdné testy atď.Lenže po príchode na burzu ma čakalo sklamanie-motor bol v žalostnom stave,ojnica navyše beznádejne zadretá v spodnej polohe takže nebolo vidieť čo je tam za ojnica a kľuka,nedal sa odmerať zdvih,piest upravený z pioniera aj s amatérskym valcom.Lenže bol k tomu aj pôvodný válec,a ten veru vyzeral zaujímavo.
Takmer som ho tam nechal,presvedčil ma až iný primár po zhodení spojkového veka,tak som to nakoniec riskol a motor kúpil.Vyzeral takto:
Mal zapaľovaciu stranu uzavretú deklom,a čo bolo omnoho horšie táto úprava si vyžiadala odrezanie pravého ramena kľuky.Z takejto úpravy je jasné že koniec svojej kariéry motor dožil v nejakom rýchlostnom špeciáli.
Len pre zaujímavosť ako vyriešili šupátko:
K tomuto motoru boli 2 válce.Ten dolu napravo je amatérsky s piestom z Pioniera čo tam aktuálne bol nahodený.Zaujímavý je ten dolu naľavo,vyzerá na pôvodný orginál.Pre porovnanie nad nimi válec z Jawy 90.
Válec aj s hlavou
Hlava valca je upravená nasledovne,a ako vidieť užila si dosť:
Iný je primárny prevod a spojkový kôš.
Problémov s renováciou sa ukázalo hned niekoľko.Asi najväčší je urezaná ľavá strana klukovky.Pre porovnanie napravo je vidieť čo odrezali a tiež rozdiel v kľuke SK 50 a Jawa 90.
Po prepátraní podkladov som ale zistil že motor SK 50 vyzeral úplne inak.Zároveň som našiel veľa článkov o úpravách motorov z Jawy 90 v ÚVMV (ústav výzkumu motorových vozidiel,foto motorov tu v inej rubrike) v Prahe.Tu sa upravovali motory z Jawy 90 na obsah 50 a 100 ccm.Všetko nasvedčuje tomu že tento motor je jeden z nich.Nasvedčuje tomu že takýto motor je na dobových obrázkoch a súťaží s Pioniermi,čiže 50-kami,na tú dobu nezvyklé nastriekanie motora načierno,čiastočne raznice TK.Takže došlo k zmene plánu-nebude sa stavať SK 50(nie ako prvé) ale súťažná Jawa 50.
Tieto-takéto-stroje sa stavali najmä amatérsky,najznámejšie boli od pána Karla Mazanca,Karla Šimúnka.
Foto:najprv ako vyzeral motor na spomínanej SK 50,potom spomínaná súťažná Jawa 50.
Takže po ujasnení si koncepcie začalo zhánanie náhradných dielov.Najväčší problém bola kľukovka.Prvú som zohnal na Záhorí.Lenže mala ojnicu zo súťažného tatrana a mierne iné ramená.Za ojnicu z nej som vymenil v Trenčíne ďaľšie ramená,tentoraz už presne také sko boli treba.
Nasledovalo zháňanie piestu z SK 50.Pôvodné vrtanie SK 50 bolo 40 mm.Ked sa mi ho konečne po dlhšej dobe podarilo zohnať,tak ich pánko na burze v Holíči mal zrazu celú bedničku,lenže všetko orginály fí 40.Tak som ich dal vyrobiť do špecializovanej firmy.Kedže válec bol už vybehaný piaty výbrus( fí 41,25) dal som si vyrobiť fí 41,50-41,75- a 42 mm.
Pre porovnanie zľava-piest Jawa 90,potom orginál SK 50,potom novovyrobené piesty.
Nasledovalo pátranie po zapaľovaní.Cesta bola jasná-jedine bezkontaktné dobové tranzimo.Je krásne vidieť na dobovom obrázku 50-tky ÚVMV.
Lenže Považské strojárne vývoj ale hlavne výrobu bezkontaktného zapaľovania do Jawy 90 nikdy nedotiahli,napriek tomu že vývoj prebehol a zaujímavosť aj návody na obsluhu Jawa 90 s Tranzimom už boli vytlačené.Takže do môjho motora bude implantované Tranzimo zapaľovanie z Babety.Vcelku pekne to tam ide pripasovať,podoba je veľká,pod dekel aj tak až tak nevidno.Hlavné pre mňa je to funkčné Tranzimo pod nádržou.
Kedže motor je súčiastkovo dokompletovaný daľší krok bol rám najlepšie pôvodný od pána Mazanca.Jeden sa mi podarilo objaviť na burze v Brne.Začalo prvé primerávanie a očividne ide o rám v ktorom bol pôvodne motor z Jawa 90.Vycentrovanie motora voči kyvnej je perfektné,akurát po hornom úchyte motora zostal len kúsok urezanej trubky.Čo ma vcelku potešilo je že môžem použiť zapúzdrenú reťaz,s čím som pôvodne nerátal.
Veď aká by to bola súťažná Jawa bez zapúzdrenej reťaze?Prvé zamerania:
Pokračovanie 1.)
Nastal problém s nádržou.Takmer všetky Jawy s motorom z 90-tky mali hliníkovú nádrž zvanú Sadílek.Aj pôvodný upínací pásik na ráme nasvedčoval tejto nádrži.Ukázalo sa však skoro nemožné ju zohnať.Akúkoľvek inú súťažnú nádrž bolo bez problémov dostať v replike,samozrejme okrem tejto.Našťastie a pre mna práve včas sa jeden pán podujal na ich výrobu.Slovo dalo slovo a na jesennej motortechne som si vyzdvihol hotovú novučičkú nádrž,ešte aj modifikovanú presne podľa mojich požiadaviek.
Najprv spomínané nádrže,boli minimálne 2 typy,niektoré s prelisom Jawa,iné bez prelisu:
A tu už je tá správna upravená k môjmu rámu a prvé zamerania:
Pri hľadaní vyhovujúceho sedla sa ukázalo že takmer dokonale sadne sedlo z čz 125 model 511.Aj roky výrob zhruba sedia.
Takže zasa stojím a zhánam povodný plech sedla alebo celé sedlo z čz 511.Medzitým som sa konečne dostal k vybrúseniu válca.
Na želanie ďalšieho majiteľa SK 50 foto šupátka z môjho motora.Osobne si myslím že šupátko môže byť bez problémov použité aj zo sériovej Jawy 90,skôr bude problém s karburátorom.Mal by byť taký istý ako z Jawa 90 akurát priemer difúzora len 17 mm.Doteraz som ho ani nevidel,nieto ešte zohnal.Budem to nejak musieť vyvložkovať.S difúzorom pôvodného karburátora priemer 20 mm z Jawy 90 sa to na 100 % bude zahlcovať.(vyskúšané na iných typoch 50 ccm)
Takže nastala malá zmena koncepcie.Na internete sa objavil zaujímavý-zaujímavo upravený-motor z Jawy 90 osadený prevrtaným valcom z Tatrana 75 ccm.To spôsobilo korekciu pôvodných plánov.Endurko nebude 50 ccm ale 125 ccm.
Do pôvodného bloku motora z Jawy 90 je osadený válec z Tatrana 75.