Pri prevádzke veterána sa môžu vyskytnúť rôzne poruchy,najčastejšou je únik oleja.Nie vždy treba robiť generálnu opravu,olej často tečie spod nejakého veka ktoré je možné jednoducho pretesniť.Samozrejme dnes je možné použiť rôzne tesniace hmoty ale...Na veteránoch sa často počíta s hrúbkou tesnenia (najme pri stredovom tesnení),ich odolnosť niektorým chemikáliam je slabá a o tom jak to vypadá radšej nespomínať.Podľa mňa takéto materiály nemajú čo hľadať už ani na kývačke.Dnes je už možnosť kúpiť tesnenia na väčšinu bežných strojov Jawa-ČZ ale zasa to ale....Hoci sa kvalita niektorých výrobcov tesnení hodne zlepšila, kvalita iných je otrasná,či už ide o materiál,jeho hrúbku ale najmä o presnosť vonkajších rozmerov.Takmer vždy prečuhujú cez okraj tesneného miesta,otvory na skrutky nesedia presne.No a samozrejme ak máte stroj inej značky neostáva vám iné ako si tesnenie vyrobiť.Takže malý návod ako to robím ja.
Základom je po demontáži diel ktorý ideme pretesňovať najprv umyť a potom odmastiť.A to z dôvodu že nasleduje dôležitá operácia-zabrúsenie roviny dielu (trebárs veka spojky) ktorý ideme pretesňovať.V špecializovaných dieľňach sa na to používa oceľová doska s rovno vybrúseným povrchom rozmerov podľa potreby(u motocyklov cca 50 x 80 cm.Ak ju nemáte v sklenárstve vám za pár éčiek odrežú kúsok skla podľa vašich rozmerov aké potrebujete ale treba aspom hrúbky 10 mm,alebo v núdzi použite nejaké vyradené pevnejšie sklo vhodných roznerov.Potrebný rozmer má byť aspom dvojnásobnej veľkosti ako diel čo idete zabrusovať,minimálne ale veľkosť A4 ako bežný brúsny papier.Na túto rovnú plochu položíte brúsny papier (obyčajný šmirgeľ) zrnitosti okolo 100.Ak sú na zabrusovanom dieli väčšie ryhy začnite zrovnávať hoci so 60,80 a potom klesajte k zrnitosti 120 či 150.Tu treba len vyexperimentovať tú správnu zrnitosť podľa daného materiálu.Niet čo pokaziť pokiaľ neponáhľate a netlačíte privelmi na opracovávaný diel.Vždy po pár pohyboch na brúsnom papieri kontrolujte výsledok.Operácia je skončená len čo zmizne posledná ryha či škrabanec na dielci a povrch je rovnomerne zdrsnený.
.Ak sa čudujete prečo som sa tak podrobne venoval príprave dielu na pretesnenie príde pointa.Ak chcete vyrobiť presné tesnenie musíte nejak jeho tvar preniesť na tesniaci papier.Po dlhodobom experimentovaní sa ako najlepšia na tento účel ukázala obyčajná farebná krieda a z farieb tmavomodrá.Touto kriedou jednoducho nafarbíte zdrsnenú plochu,farba (krieda) krásne kryje. Potom opatrne priložíte tesniaci papier aby sa nepohol a prstom pritlačíte-pobeháte papier postupne po celom budúcom tvare tesnenia.Výsledok vyzerá takto:

Teraz priložíte tesniaci papier a pretlačíte naň tvar tesnenia:

Nasleduje čo najpresnejšie obstrihnutie vomkajšiho tvaru tesnenia,a práve to krieda na hranách dielu pekne zvýrazní,takže presnosť tesnenia je maximálna.Nasleduje potom vyseknutie dier na skrutky,vyseknutie pomocných dier na zjednodušenie vystrihnutia prípadných komorok aby ste tam následne ľahko dostali nožničky.



Ešte rada na záver-nikdy nekombinujte tesniaci tmel s lkasickým papierovým tesnením.To je úplne zle.Tenšie papierové tesnenia stačí natrieť pred montážou hustejšou vazelínov,hrubšie prípadne ponoriť na 5-10 minút do prevodového oleja.Obe veci najú za následok že tesnenie zmäkne a po dotiahnutí skrutiek motora svojou pružnosťou vykryje prípadné malé nerovnosti tesnených plôch.
